Podstawą oszacowania szkód jest złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie wygeneruje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej). Do aplikacji można zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego.
Zwracam szczególną uwagę na to, że w dalszym ciągu podstawowym obowiązkiem rolnika jest złożenie wniosku o szacowanie szkód w aplikacji suszowej.
Wszelkie informacje dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie (nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy). Wówczas powinien złożyć wniosek (druk w załączeniu) w Biurze Podawczym Urzędu wraz z wydrukiem wniosku o szacowanie strat z aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”
Szacowanie strat przez komisje będzie opcjonalne.