+A  A  A-

Aktualności

Komunikat KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie za podlegającego przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w I kwartale 2024 r. wynosi 60,00 zł miesięcznie.

Jeżeli rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie
w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 20,00 zł miesięcznie.

Jednocześnie informujemy, że w grudniu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1429,60 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w I kwartale 2024 r. wynosi 143,00 zł

Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie:

  • 12% emerytury podstawowej, tj. 172,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,
  • 24% emerytury podstawowej, tj. 343,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych,
  • 36% emerytury podstawowej, tj. 515,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych,
  • 48% emerytury podstawowej, tj. 686,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych.

Jednocześnie Kasa przypomina, że ustawowy termin uregulowania należnych składek za:

  •  rolników, małżonków i domowników za I kwartał 2024 r. upływa z dniem 31 stycznia 2024 r.,
  •  pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca.

Komunikat KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 grudnia 2023 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń emerytalno-rentowych.

Od 1 grudnia 2023 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio:

  • 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia tj. 5 036 zł 50 gr,
  • 130% tego wynagrodzenia tj. 9 353 zł 50 gr.

Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 13 listopada 2023 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za III kwartał 2023 r. (7 194 zł 95 gr).
 

Podstawa prawna

Komunikat Prezesa GUS z dnia 10 listopada 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2023 r. /M.P. z dnia 10  listopada 2023 r. poz. 1216/.

Komunikat Prezesa ZUS z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za III kwartał 2023 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 15 listopada 2023 r. poz. 1227/.

OGŁOSZENIEO OTWARTYM NABORZE LOKALNEJ ORGANIZACJI PARTNERSKIEJ (OPL)W RAMACH PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA POMOC ŻYWNOŚCIOWĄ 2021-2027 WSPÓŁFINANSOWANEGO Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO PLUS –PODPROGRAM 2023

Bank Żywności w Częstochowie ogłasza otwarty nabór Organizacji Partnerskiej Lokalnej (OPL) w celu realizacji na terenie Gminy Popów działań w ramach Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – Podprogram 2023.
Podmioty uprawnione do udziału w naborze:
Organizacje pozarządowe i inne instytucje niepubliczne działające na terenie Gminy Popów.
Cel partnerstwa:
Zapewnienie najuboższym mieszkańcom Gminy Popów pomocy żywnościowej w okresie: GRUDZIEŃ 2023 – PAŹDZIERNIK 2024.
Wymagania wobec Partnera:
Podmiot chcący realizować działania w ramach FEPŻ 2021-2027 w Podprogramie 2023 jest zobowiązany do zapewnienia i przestrzegania minimalnych standardów określonych w Wytycznych Instytucji Zarządzającej (MRiPS) dla Instytucji Pośredniczącej i beneficjentów dotyczących działań realizowanych w ramach Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – Podprogram 2023 z dnia 8 września 2023 r.:

  1. W obszarze administrowania:
    1) posiadanie zaplecza technicznego, zapewniającego właściwą obsługę dystrybucji żywności, tj. m.in. pomieszczenia do obsługi administracyjnej, telefonu, i o ile to możliwe, komputera,
    2) zapewnienie ogólnodostępnej informacji na stronie internetowej, o ile posiada stronę internetową, zawierającej opis działań realizowanych przez organizację w ramach Podprogramu 2023,
    3) zapewnienie ogólnodostępnej informacji w miejscu realizacji dystrybucji dotyczącej: finansowania FEPŻ ze środków UE, kryteriów kwalifikowalności i sposobu kwalifikowania osób do objęcia pomocą żywnościową w ramach Podprogramu 2023, zasad przekazywania artykułów spożywczych oraz możliwości i trybu składania skarg przez osoby najbardziej potrzebujące, dotyczących sposobu realizacji dystrybucji przez organizację,
    4) zapewnienie współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej,
    5) wydawanie żywności wyłącznie w pomieszczeniach, którymi dysponuje organizacja i/lub dostarczenie artykułów spożywczych do miejsc zamieszkania osób najbardziej potrzebujących,
    6) organizowanie dystrybucji żywności w sposób zapobiegający wszelkiej stygmatyzacji i dyskryminacji beneficjentów programu,
    7) prowadzenie niezbędnej dokumentacji oraz weryfikowanie dokumentów uprawniających do skorzystania z pomocy.
  2. W obszarze magazynowania:
    1) posiadanie pomieszczeń magazynowych umożliwiających przechowywanie artykułów spożywczych w warunkach określonych przez producenta,
    2) zapewnienie monitoringu/ochrony za pośrednictwem specjalistycznych firm lub w ramach własnych zasobów i możliwości,
    3) zapewnienie rozładunku i załadunku artykułów spożywczych,
    4) prowadzenie odrębnej ewidencji magazynowej w formie elektronicznej (przy wykorzystaniu specjalistycznego programu komputerowego) bądź w formie papierowej umożliwiającej czytelne wyodrębnienie poszczególnych operacji magazynowych dla Podprogramu 2023 oraz zidentyfikowanie ścieżki dystrybucji poszczególnych partii artykułów spożywczych,
    5) prowadzenie zbiorczej ewidencji magazynowej w ujęciu miesięcznym umożliwiającej prześledzenie dystrybucji każdej partii poszczególnych artykułów spożywczych zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych,
    6) zapobieganie marnotrawieniu żywności poprzez prowadzenie racjonalnej gospodarki magazynowej artykułów spożywczych dostarczonych w ramach Podprogramu 2023.

Szczegółowy opis minimalnych standardów dla OPL znajduje się w Wytycznych MRiPS pod linkami:
https://www.gov.pl/web/rodzina/fundusze-europejskie-na-pomoc-zywnosciowa-2021-2027
oraz
https://www.gov.pl/web/rodzina/podprogram-2023
Tryb składania wniosków:

  1. Każdy podmiot zobowiązany jest złożyć „DEKLARACJA UCZESTNICTWA ORGANIZACJI PARTNERSKIEJ LOKALNEJ W PROGRAMIE FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA POMOC ŻYWNOŚCIOWĄ 2021-2027 PODPROGRAM 2023”, stanowiący załącznik do niniejszego ogłoszenia:- FEPŻ2023_deklaracja uczestnictwa OPL w programie (MONO).
    Termin składania wniosków: do 4 grudnia 2023 r.
  2. Deklarację (bez załączników) należy przesłać w formie skanu na adres email: czestochowskibz@op.pl oraz drogą pocztową wraz z załącznikami (statut, ewentualne pełnomocnictwa do zawierania zobowiązań) na adres:
    Bank Żywności w Częstochowie
    ul. Żwirki i Wigury 6/14 p.309
    42-217 CZĘSTOCHOWA
    Dodatkowe informacje dotyczące ogłoszenia i naboru można uzyskać pod numerem telefonu: 34 325 50 36 lub 507 162 616.
    Bank Żywności w Częstochowie zastrzega sobie prawo do:
  3. Wyboru kilku lokalnych organizacji partnerskich z terenu gminy.
  4. Unieważnienia naboru bez podawania przyczyny.
  5. Niepodjęcia współpracy w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym, a informacjami podanymi w „DEKLARACJA UCZESTNICTWA ORGANIZACJI PARTNERSKIEJ LOKALNEJ W PROGRAMIE FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA POMOC ŻYWNOŚCIOWĄ 2021-2027 PODPROGRAM 2023”.
    Niniejsze ogłoszenie nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych oraz o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
    Prezes Zarządu
    Banku Żywności w Częstochowie
    Norbert Kępiński
    Popów, dnia 29 listopad 2023 r.

Wprowadzenie do KSeF dla mikroprzedsiębiorców

  • Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozpoczyna ogólnopolski cykl spotkań on-line „Środy z KSeF”.
  • W każdą środę od połowy listopada do połowy grudnia eksperci KAS będą przekazywać mikroprzedsiębiorcom informacje o założeniach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
  • To pierwszy etap spotkań informacyjnych z przedsiębiorcami.

Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z KSeF przygotowując się do systemu, który będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. Od tego dnia czynni podatnicy VAT będą wystawiać e-faktury wyłącznie w KSeF, a faktury ustrukturyzowane będą podstawową formą dokumentowania transakcji gospodarczych. Dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 r. Już teraz warto poznać nowe zasady wystawiania e-faktur i przetestować bezpłatne narzędzia KSeF.

Spotkania w każdą środę od połowy listopada do połowy grudnia

Izba Administracji Skarbowej w Katowicach zaprasza mikroprzedsiębiorców, przedstawicieli mikroprzedsiębiorców oraz wszystkich zainteresowanych na bezpłatne spotkania on-line na temat założeń KSeF.

Spotkania będą odbywać się w każdą środę przez najbliższe cztery tygodnie tj.: 22 i 29 listopada oraz 6 i 13 grudnia.

W trakcie webinarium dowiesz się o:

  • nowych zasadach fakturowania w Polsce,
  • uwierzytelnieniu w KSeF i nadawaniu uprawnień,
  • różnicy pomiędzy fakturą elektroniczną a e-Fakturą,
  • wystawianiu oraz otrzymywaniu faktur w KSeF,
  • bezpłatnych narzędziach KSeF,
  • tym gdzie znaleźć komunikaty, informacje, odpowiedzi na pytania.

Na najbliższe webinarium zapraszamy już 22.11.br. o godz. 9.00. Spotkanie jest otwarte, dlatego nie ma potrzeby wcześniejszej rejestracji. Aby dołączyć do spotkania wystarczy kliknąć https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MTg0OTdlODMtZmFmZS00OTcyLWIzNTktYTFkNmQxMTI1Njc5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%229b569263-134e-4960-ab28-b6c00598a2c6%22%7d

Przewidywany czas spotkania – 1 h

Serdecznie zapraszamy!

Więcej informacji o KSeF na www.podatki.gov.pl/ksef.

Rekrutacja do 132 batalionu lekkiej piechoty w Częstochowie

Trwają przygotowania do stworzenia częstochowskiego batalionu Wojsk Obrony Terytorialnej.

 Poszukiwani są kandydaci głównie z północnej części województwa śląskiego, którzy chcą połączyć pracę zawodową z byciem żołnierzem. Termin utworzenia batalionu przypadnie na IV kwartał 2023 roku. Pierwsza przysięga żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej w Częstochowie odbędzie się w grudniu 2023 r.Aby zgłosić się w szeregi batalionu wystarczy podstawowe wykształcenie i chęci, do korpusu podoficerskiego, należy mieć ukończoną szkołę średnią, natomiast oficerami będą mogli zostać absolwenci szkół wyższych. Kandydat powinien mieć obywatelstwo polskie, zdolność fizyczną i psychofizyczną, ukończone 18 lat i nie pełnić innego rodzaju służby.Nie może być karany. Poszukiwani są kandydaci głównie z północnej części województwa śląskiego. Docelowo w częstochowskim batalionie służyć będzie ponad 600 żołnierzy.WOT opiera swój potencjał na żołnierzach-ochotnikach. Dzięki temu, że szkolenia odbywają się głównie w weekendy, służbę tę można pogodzić z życiem rodzinnym i zawodowym. W czasie wojny głównym zadaniem Wojsk Obrony Terytorialnej jest wsparcie  wojsk operacyjnych, natomiast w czasie pokoju – wsparcie operacji reagowania kryzysowego, w tym przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych.Zapraszamy do wstąpienia w nasze szeregi! WOT oferuje jedyną w swoim rodzaju formę służby wojskowej, którą można pełnić bez rezygnowania z dotychczasowych aktywności w sferze cywilnej. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do kontaktu z naszymi rekruterami: www.rekruterzy.terytorialsi.wp.mil.pl.

„Niepodległa do Hymnu” 2023

Już 11 listopada obchodzić będziemy 105. rocznicę odzyskania niepodległości! Kimkolwiek jesteśmy, gdziekolwiek będziemy w samo południe, w dniu Święta Niepodległości, zaśpiewajmy wspólnie hymn Polski! 🇵🇱

Akcja „Niepodległa do hymnu” umożliwia wszystkim Polkom, Polakom i przyjaciołom Polski – niezależnie od tego, gdzie się znajdują, jakie mają możliwości włączenia się w obchody – wspólne, a przede wszystkim radosne, świętowanie odzyskania przez Polskę niepodległości.

Aby wziąć udział w akcji „Niepodległa do Hymnu” należy zaplanować wspólne śpiewanie, dodać wydarzenie na mapę za pomocą formularza online i 11 listopada 2023 o 12:00 zaśpiewać razem 4 zwrotki Mazurka Dąbrowskiego. Może się to odbyć podczas oficjalnych uroczystości państwowych, jak i podczas wydarzeń lokalnych w kraju i za granicą, które radośnie obchodzą Święto Niepodległości. W poprzednich latach śpiewały z nami morsy podczas kąpieli w jeziorze Dywity, wędrowcy na szczycie Śnieżki, sportowcy i kibice na meczach siatkówki w kolejce PlusLigi, jak i goście wielu imprez i festynów na rynkach polskich miast i miasteczek.

DZIEŃ OTWARTY NOTARIATU: Zapytaj notariusza o zmiany w prawie spadkowym

„Porozmawiaj z notariuszem o zmianach w prawie spadkowym i ich skutkach” – tak brzmi temat
14. edycji Dnia Otwartego Notariatu, która odbędzie się w sobotę 18 listopada w godzinach 10-16. Notariusze w 19 miastach w Polsce będą udzielali bezpłatnych informacji prawnych stacjonarnie
w wyznaczonych lokalizacjach, telefonicznie, na czacie oraz w trakcie streamingu na żywo.

Dzień Otwarty Notariatu to najważniejsza inicjatywa społeczna samorządu notarialnego realizowana przez Krajową Radę Notarialną, 11 rad izb notarialnych oraz spółkę Rejestry Notarialne. Nadrzędnym celem DON-u jest edukowanie społeczeństwa w tych obszarach prawa, które leżą w kompetencjach notariuszy, jak również informowanie o rodzajach umów i czynnościach notarialnych, które będą odpowiednie dla realizacji zakładanych celów.

Porozmawiaj z notariuszem nie tyko o zmianach w prawie spadkowym

Tematem przewodnim tegorocznej edycji Dnia Otwartego Notariatu są zmiany w prawie spadkowym – zarówno te, które weszły w życie w maju (jak ustawa o fundacji rodzinnej czy zmiany przepisów dotyczące zachowku), jak i te, które zaczną obowiązywać od połowy listopada (dotyczące odrzucenia spadku przez małoletniego, rozszerzenia przesłanek uznania spadkobiercy za niegodnego dziedziczenia o uporczywe uchylanie się od wykonywania wobec spadkodawcy obowiązku alimentacyjnego oraz kręgu spadkobierców ustawowych w sytuacji, gdy zmarły nie pozostawił najbliższych).

– Spadki i dziedziczenie to zagadnienia, z którymi notariusz jest najczęściej kojarzony, podobnie jak umowy sprzedaży nieruchomości. Warto jednak wiedzieć, że notariusza można – i należy – pytać także o sprawy związane m.in. z umowami majątkowymi małżeńskimi, zabezpieczaniem należności hipoteką, sukcesją przedsiębiorstwa czy ustanowieniem pełnomocnika. Wachlarz czynności notarialnych jest naprawdę szeroki – warto skonsultować się z notariuszem przed podjęciem decyzji ważnych dla naszego majątku – wyjaśniła not. Małgorzata Muszalska, ogólnopolska koordynatorka Dnia Otwartego Notariatu.

Zadaj pytanie notariuszowi: osobiście, telefonicznie, online

W czasie 14. edycji Dnia Otwartego Notariatu notariusze będą udzielali bezpłatnych informacji prawnych telefonicznie, na czacie (Messenger) oraz w trakcie streamingu na żywo, jak również stacjonarnie w 19 miastach w kraju.

                               ZADZWOŃ          PRZYJDŹ
Katowice        32 441 82 45  Urząd Miasta Katowice, ul. Młyńska 2c


Białystok              85 688 13 11     Budynek NOT, ul. M. Skłodowskiej-Curie 2      
Bydgoszcz            58 727 35 99     Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1, Plac Wolności 9                               Elbląg                   58 727 35 99     Ratusz Staromiejski w Elblągu, Stary Rynek 25       
Gdańsk                 58 727 35 99     Urząd Miasta Gdańska, ul. Nowe Ogrody 8/12, sala 107       
Jelenia Góra       71 738 12 01     Centrum Handlowe Nowy Rynek, ul. Podwale 25                                                                           
Konin                    61 669 87 03      Dom „Pomiędzy”, Aleje 1 Maja 10  
Kraków                 12 442 91 94      Międzynarodowe Centrum Kultury, Rynek Główny 25  
Leszno                   61 669 87 03     Biblioteka Ratuszowa, Rynek 1                                                     Lublin                   81 475 41 19      Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego,                                                                              ul. Narutowicza 4 
Łódź                        42 620 09 05     Rada Izby Notarialnej w Łodzi, ul. Narutowicza 119 A
Opole                     71 738 12 01    Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II, ul. Minorytów 4                                                                  
Piła                          61 669 87 03   Vivo! Piła, ul. 14-ego Lutego 26  
Poznań                  61 669 87 03   Poznania, ul. Pleszewska 1     
Rzeszów                17 283 25 14     Wojewódzki Dom Kultury, ul. Stefana Okrzei 7          
Szczecin                 91 443 55 81    Izba Notarialna w Szczecinie, Al. Wojska Polskiego 189/1          Warszawa               22 292 66 89            Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4      
Wrocław               71 738 12 01    Pasaż Grunwaldzki, Pl. Grunwaldzki 22      
Zielona Góra        61 669 87 03    Focus Mall Zielona Góra, ul. Wrocławska 17       


Pytania można zadawać notariuszom już teraz za pośrednictwem strony internetowej www.porozmawiajznotariuszem.pl – odpowiedzi będą udzielane w dn. 18 listopada w trakcie streamingu na żywo na profilu Porozmawiaj z Notariuszem na Facebooku. Jego częścią będą także rozmowy z notariuszami na ważne tematy dotyczące wszystkich czynności notarialnych.

Notariusze edukują prawnie przez cały rok

Organizowany od 2010 r. Dzień Otwarty Notariatu to jedna z trzech akcji edukacyjnych prowadzonych przez samorząd notarialny. W roku akademickim 2023/24 notariusze w całej Polsce już po raz
8. angażują się w akcję „Bezpłatny wykład notariusza na uniwersytecie trzeciego wieku”, przybliżając seniorom wybrane czynności notarialne pozwalające im bezpiecznie dokonywać czynności prawnych, szczególnie tych związanych z przekazywaniem majątku.

We wrześniu br. wystartowała nowa akcja edukacyjna „Notariusz w szkole – wykłady dla uczniów szkół ponadpodstawowych”. Jej celem jest przybliżenie młodym ludziom specyfiki zawodu notariusza, czynności notarialnych, których po osiągnięciu pełnoletności będą dokonywać w swoim imieniu, oraz uświadomienie, że za swoje decyzje będą ponosić pełną odpowiedzialność.

– Warto także wiedzieć, że bezpłatnych informacji prawnych notariusze udzielają przez cały rok
w kancelariach notarialnych przy dokonywaniu czynności notarialnej. Wynika to ze specyfiki zawodu
i obowiązku notariusza pozostania bezstronnym oraz zadbania o bezpieczeństwo prawne wszystkich stron czynności notarialnej. Tym m.in. notariusze różnią się od adwokatów czy radców prawnych, których zadaniem jest dbanie o interesy reprezentowanej strony
– podsumował not. Szymon Kołodziej, rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej.

14. Dzień Otwarty Notariatu
„Porozmawiaj z notariuszem o zmianach w prawie spadkowym i ich skutkach
sobota 18 listopada 2023 r., godz. 10-16
Szczegółowe informacje:
www.porozmawiajznotariuszem.pl

Kontakt dla mediów:
Przemysław Michalewicz
tel. 606 979 004

biuro Rady Izby Notarialnej w Katowicach

tel. 32 205 05 08
rin@notariat.katowice.pl

Używając tej strony zgadzasz się na naszą Politykę cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij